Στο σχολείο μας

Από πότε εφαρμόζεται στο σχολείο μας;

Από τη σχολική χρονιά 2017-2018  με τα προγράμματα Αγωγής υγείας. 

Ποιος αναλαμβάνει τη διαμεσολάβηση;

Επιμορφωμένοι καθηγητές και εκπαιδευμένοι κατάλληλα μαθητές. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών γίνεται από φορείς του υπουργείου παιδείας ανά Διεύθυνση/νομό. Η εκπαίδευση των μαθητών γίνεται από τους επιμορφωμένους ανά σχολείο καθηγητές και ολοκληρώνεται σε 15-20 δίωρες συναντήσεις εκτός  μαθημάτων.

Ποιος διενεργεί τη διαμεσολάβηση;

Υπεύθυνοι είναι οι εκπαιδευτικοί του προγράμματος, οι οποίοι αρχικά υποδέχονται και εξετάζουν το αίτημα των ενδιαφερόμενων – εμπλεκόμενων μαθητών. Στη συνέχεια, επιλέγονται  δύο εκπαιδευμένοι μαθητές και μαζί με τον συντονιστή καθηγητή του προγράμματος  αναλαμβάνουν τη διαμεσολάβηση. Θα μπορούσε η διαμεσολάβηση να γίνει μόνο από μαθητές χωρίς την παρουσία καθηγητή.

Ποια περιστατικά παραπέμπονται σε διαμεσολάβηση;

Δυνητικά όλα τα περιστατικά βίας-σύγκρουσης μεταξύ μαθητών εκτός των πολύ σοβαρών  όπως σεξουαλική βία, χρήση ουσιών κ.λ.π.

Απαλλάσσονται οι υπαίτιοι;

Συνήθως αν επέλθει συμφωνία στη  διαμεσολάβηση, μεταξύ των εμπλεκόμενων,  το θέμα λήγει εκεί. Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει και ποινή από τον Διευθυντή ή  τον σύλλογο καθηγητών. Η ανάληψη εξουσίας από τους μαθητές/ διαμεσολαβητές δεν απαλλάσσει το σχολείο από την εποπτεία της ασφάλειας των μαθητών.

Συνήθως στα σχολεία σήμερα η μόνη διαμεσολάβηση για επίλυση των συγκρούσεων γίνεται από το Σύλλογο καθηγητών, τον Διευθυντή και από  μεμονωμένους εκπαιδευτικούς ή μαθητές και παίρνει τη μορφή των συμβουλών, των επιπλήξεων, του δικαστηρίου, της μονομερούς συγγνώμης ή της τιμωρίας. Εμείς επιλέγουμε τη διαμεσολάβηση για να αποκαταστήσουμε  τη ζημιά που έχει γίνει και για τα δύο μέρη των εμπλεκόμενων μαθητών έτσι ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία αντικοινωνικών  συμπεριφορών, κάτι που ενδέχεται να συμβεί αν η αντιμετώπιση του περιστατικού γίνει με τη μονομερή τιμωρία του θύτη (κοινοποίηση της σύγκρουσης , ταπείνωση του μαθητή και διατήρηση των σχέσεων επιβολής και εξουσίας) , και τη συγγνώμη προς το θύμα από την άλλη που σε καμία περίπτωση δεν το απαλλάσσει από τις ενοχές και από το φόβο επανάληψης της πράξης.

Επίσης η Διαμεσολάβηση

  • Προσφέρεται γιατί εκτός των άλλων οι μαθητές  αποδέχονται και εμπιστεύονται πιο εύκολα τους συμμαθητές τους παρά τους εκπαιδευτικούς.
  •  Είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο που βοηθάει στην ενίσχυση της συμμετοχής και της ευθύνης των μαθητών για την αντιμετώπιση των διαφόρων θεμάτων  μειώνοντας  τον αυταρχισμό και τη συνεχή προσφυγή σε ποινικοποίηση της συμπεριφοράς.
  • Συμβάλλει στη μείωση των περιστατικών βίας και εκφοβισμού στο σχολείο.

Γενικότερα η Σχολική Διαμεσολάβηση από ομηλίκους αποτελεί μία εναλλακτική πρακτική στο παραδοσιακό σύστημα επίλυσης συγκρούσεων και απόδοσης ευθυνών και τιμωριών από ενηλίκους. Αυτή η μέθοδος επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων, βασίζεται στον διάλογο, στην ενσυναίσθηση, στην ενεργητική ακρόαση. Συμβάλλει στην ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης των μαθητών/τριών στην απόκτηση δεξιοτήτων ζωής όπως η καλύτερη διαχείριση των συγκρούσεων (μέσα και έξω από το σχολείο), στη βελτίωση των σχέσεων και ειδικότερα όσο αφορά στο σχολείο, στη δημιουργία ενός υγιούς, θετικού, ασφαλούς και πιο δημοκρατικού περιβάλλοντος.

Τι πετυχαίνουν οι μεσολαβητές

  • Οι εμπλεκόμενοι σε συγκρούσεις μαθητές,  να ακούσουν με προσοχή και να κατανοήσουν ο ένας τον άλλον.
  • Τα δύο μέρη να καταλήξουν σε μια συμφωνία που θα τα ικανοποιεί εξ ίσου.
  • Να μην επαναληφθεί επιθετική ή προσβλητική συμπεριφορά μεταξύ τους.

Πως έρχεται ένα θέμα για διαμεσολάβηση

  • Χρειάζεται τα δύο μέρη που είχαν τη σύγκρουση , να ζητήσουν από τους μεσολαβητές να υπαχθούν σε αυτή τη διαδικασία. Συνήθως αφορά δύο μαθητές, μπορεί όμως να είναι και περισσότεροι.
  • Ορισμένες φορές στους μεσολαβητές απευθύνεται η μία πλευρά και ύστερα προτείνεται στην άλλη.
  • Ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα, οι μεσολαβητές να κάνουν την πρόταση για Διαμεσολάβηση στα δύο μέρη.
  • Άλλες φορές τα αιτήματα διαμεσολάβησης ρίχνονται στο ειδικό κουτί αιτημάτων διαμεσολάβησης (αν υπάρχει).

Σε όλες τις περιπτώσεις οι μαθητές/τριες προσέρχονται οικειοθελώς στη διαδικασία της διαμεσολάβησης.

Ποιοι επιλέγονται ως διαμεσολαβητές;

Αφού ενημερωθεί η ομάδα των  μαθητών-μεσολαβητών,  επιλέγονται  από τους καθηγητές- μεσολαβητές, δύο μαθητές που ολοκλήρωσαν την εκπαίδευσή τους και χαίρουν εμπιστοσύνης των συμμαθητών τους.  Μπορεί όμως να προτείνουν και οι εμπλεκόμενοι σε σύγκρουση μαθητές τους διαμεσολαβητές τους( αρκεί να μην είναι οι κολλητοί τους). Τα ονόματα των μεσολαβητών είναι γνωστά στο σχολείο.

Απαραίτητα

Οι συναντήσεις γίνονται στην αίθουσα της διαμεσολάβησης χωρίς κανέναν άλλο, εκτός από τους ενδιαφερόμενους δηλαδή τους διαφωνούντες και  μεσολαβητές. Στο σχολείο μας παρακολουθεί τη διαδικασία και μία καθηγήτρια-μεσολαβήτρια για να  βοηθήσει αν χρειαστεί . Φυσικά είναι απαραίτητο να συμφωνούν όλοι οι εμπλεκόμενοι  σε αυτό.

Η Συντονίστρια της διαμεσολάβησης

Μανάφα  Ξένια

ΠΕ 78