Εσωτερικός κανονισμός

Σχολικός κανονισμός του 1ου Γυμνασίου Καλαμπάκας

Βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσει με αποτελεσματικό και δημιουργικό τρόπο η σχολική κοινότητα είναι ο καθορισμός όρων και κανόνων, ώστε να θεμελιώνεται η ελευθερία του κάθε ατόμου (μαθητή και εκπαιδευτικού) σε συνθήκες που ευνοούν το αίσθημα της ασφάλειας, της υπευθυνότητας και της δημοκρατικής οργάνωσης.

Ο σχολικός κανονισμός αποτελεί ένα σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στην καλλιέργεια δημοκρατικών οραμάτων, στη διασφάλιση θρησκευτικής ελευθερίας  και στην αποδοχή της διαφορετικότητας. Προφανές είναι ότι υπάρχουν μια σειρά κανονιστικών διατάξεων (ΦΕΚ, νόμοι, εγκύκλιοι) οι οποίες εξειδικεύονται κάθε νέα σχολική χρονιά, ανάλογα με τις επιλογές του Υπουργείου Παιδείας και των εκάστοτε συνθηκών.  Παράλληλα τα «θέλω» και τα «πρέπει» οφείλουν να συντάσσονται με τον «Κύκλο Δικαιωμάτων του Παιδιού», όπως ορίζονται από τον θεσμό του Συνηγόρου του Παιδιού.

Μέσω των συμφωνημένων όρων και κανόνων του Κανονισμού του Σχολείου επιδιώκεται:

  • Η εξασφάλιση της σωματικής και συναισθηματικής ασφάλειας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Η διαμόρφωση προσωπικοτήτων που λειτουργούν υπεύθυνα, σέβονται τις ελευθερίες των άλλων, συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους είτε είναι μαθητές είτε είναι εκπαιδευτικοί.
  • Η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσα σε ευχάριστες και αποδοτικές συνθήκες μάθησης και εργασίας.

Ας υπενθυμίσουμε  τα ουσιώδη:

Τι θέλει το σχολείο (διεύθυνση – εκπαιδευτικοί), από εμένα :

  • Προσέρχομαι έγκαιρα στο σχολείο, πριν την πρωινή συγκέντρωση/προσευχή, (8:10 το αργότερο), γιατί πάντα κάτι ενδιαφέρον ή χρήσιμο θα ανακοινωθεί. Δεν εγκαταλείπω το σχολείο πριν το πέρας των μαθημάτων χωρίς την άδεια της διεύθυνσης. Αν συντρέχει κάποιος λόγος ενημερώνω τη διεύθυνση και τον υπεύθυνο του τμήματος  και αποχωρώ αφού απαραίτητα ενημερωθούν οι γονείς ή οι κηδεμόνες μου. Γνωρίζω το απαράβατο όριο των 114 απουσιών. Βεβαιώνω δε το σχολείο ότι δεν θα απουσιάζω από την εκπαιδευτική διαδικασία με το παραμικρό!
  • Κινητό τηλέφωνο; Κάπνισμα; Όχι, ευχαριστώ! Ο νόμος είναι σαφής προς όλες τις κατευθύνσεις.(Ο νόμος επιβάλλει να είναι το τηλέφωνό μου κλειστό, αλλά το ίδιο θέλω να κάνουν και οι εκπαιδευτικοί).  Γνωρίζω ότι τα γραφεία της δ/νσης είναι πάντοτε «ανοικτά» και μπορώ να ενημερώσω ή να ενημερωθώ για κάτι έκτακτο από τους γονείς και κηδεμόνες .
  • Για να διεξαχθεί εποικοδομητικά το μάθημα ο εκπαιδευτικός  χρειάζεται την προσοχή μου, το ενδιαφέρον μου και την ενεργό και συστηματική συμμετοχή μου σε όλη την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.  
  • Το ήρεμο κλίμα μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας εξασφαλίζει αρμονική συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικού – μαθητών/τριων και άρα γνωστική και συναισθηματική ισορροπία. Είναι προϋπόθεση να βρίσκομαι στην αίθουσα  τη σωστή διδακτική ώρα και πριν τον/την καθηγητή/τρια μου, ώστε να μην διαταράσσω την εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Συμπεριφέρομαι με σεβασμό και αξιοπρέπεια προς τους συμμαθητές και τους καθηγητές μου. Αποδέχομαι τη διαφορετικότητα του κάθε ατόμου, στα πλαίσια που καθορίζει η πολιτεία και η κοινότητα του Σχολείου.
  • Υποστηρίζω τους/τις συμμαθήτριες του Τμήματος Ένταξης. Παιδιά με ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες θέλουν την «αγκαλιά» του Σχολείου και τη δική μου.
  • Σέβομαι, προστατεύω και διατηρώ καθαρό τον χώρο της τάξης μου και του κτιρίου γενικότερα. Η ασφάλεια και υγιεινή του σχολείου είναι μέλημά μου.  Δεν γράφω, ούτε συνθηματολογώ σε τοίχους και θρανία. Χρησιμοποιώ τους χώρους (πάνελ) καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας που μου παρέχει το σχολείο. Η ποιότητα του σχολικού χώρου εξαρτάται και από την δική μου συμμετοχή και συνεργασία.
  • Σέβομαι και χρησιμοποιώ προσεκτικά τα εποπτικά μέσα, τους υπολογιστές και γενικά την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου. Θα περάσουν και άλλοι μαθητές μετά από εμένα. Επίσης διατηρώ σε καλή κατάσταση απουσιολόγιο και βιβλίο ύλης που είναι ο «καθρέφτης» του τμήματός μου.
  • Δεν κακοποιώ τα σχολικά μου βιβλία – ακόμα κι αν δε συμπαθώ το περιεχόμενό τους. Πολλά από αυτά, θα τα χρησιμοποιήσω και την επόμενη χρονιά.
  • Συμμετέχω ενεργά στις δραστηριότητες του σχολείου (εορτές, πολιτιστικές δραστηριότητες, δραστηριότητες  STEM, διαγωνισμούς, μαθητικούς και αθλητικούς αγώνες). Συμβάλλουν στην ανύψωση του πολιτισμικού μου επιπέδου και στην γενικότερη καλλιέργεια της παιδείας μου.
  • Βοηθώ και διευκολύνω το έργο των απουσιολόγων και των επιμελητών του τμήματός μου.
  • Στα διαλείμματα εξέρχομαι (πριν από τον/την εκπαιδευτικό) από την αίθουσα. Λόγοι ασφάλειας και υγιεινής το επιβάλλουν
  • Ενημερώνομαι και ενημερώνω τους γονείς μου για το περιεχόμενο της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (mails, sms) που μου αποστέλλει το σχολείο.
  • Είναι μέλημά μου να αποκτώ ηλεκτρονικούς κωδικούς (sch.gr), στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς, ώστε να μπορώ να επικοινωνώ και να εκπαιδεύομαι με τις «πλατφόρμες» της ασύγχρονης  ή σύγχρονης εκπαίδευσης. Μαθαίνω να χειρίζομαι τα ψηφιακά εργαλεία webex, e-class, ώστε να μπορώ να χρησιμοποιώ πολλές πηγές γνώσης.
  • Σε έκτακτες συνθήκες (όπως πανδημία – καιρικές συνθήκες) συμμετέχω στην εκπαιδευτική διαδικασία με κάθε πρόσφορο μέσο, κάνοντας χρήση των ηλεκτρονικών πλατφορμών που παρέχει το Υπουργείο Παιδείας, για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το Σχολείο είναι υπεύθυνο (ως δημόσιος οργανισμός),  να βρει το προσφορότερο μέσον υποστήριξης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
  • Σε περίπτωση απουσίας από τα μαθήματα, φροντίζω να ενημερώνομαι έτσι ώστε να είμαι προετοιμασμένος στο επόμενο μάθημα. Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι διαρκής, και οφείλω και με ευθύνη των γονιών μου να καλύπτω τα κενά.

Τι θέλω εγώ (μαθητής/τρια), από το σχολείο : Οι διδάσκοντες/σες …………

  • Να σέβονται τις απόψεις, τις ιδέες και τις προτάσεις των άλλων, τόσο των συναδέλφων τους, όσο και των συμμαθητών μου.
  • Να διαθέτουν αξιοπρέπεια και κύρος, που απαιτούνται για την επιτέλεση του λειτουργήματός τους, αναπτύσσοντας παράλληλα στάσεις και συμπεριφορές που να διαμορφώνουν ήρεμο, ευχάριστο και συνεργατικό κλίμα μέσα στο Σχολείο.
  • Να ενθαρρύνουν και να προωθούν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών τους σε όλες τις σχολικές δραστηριότητες αναπτύσσοντας ειλικρινή  συνεργασία και δείχνοντας ενδιαφέρον και αγάπη για τον μαθητή/τρια, συμμαθητή/τρια μου. Οι τυχόν εντάσεις που παρουσιάζονται μέσα στην τάξη πρέπει να αντιμετωπίζονται με σύνεση, δημοκρατικό διάλογο και αποφασιστικότητα, χωρίς να καταφεύγουν στη διεύθυνση για προβλήματα που θα μπορούσαν να επιλυθούν στην τάξη.
  • Να τηρούν εχεμύθεια προς τρίτους για τις αποφάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων, τις συζητήσεις και τις εκτιμήσεις σχετικά με προσωπικά δεδομένα (ηλεκτρονικά και μη), σχολικές επιδόσεις, συμπεριφορά, θέματα διαγωγής, βαθμολογίες, εξετάσεις κτλ.
  • Να δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα που διαμορφώνουν την εικόνα τους, τη μορφή και το ύφος της γλώσσας που χρησιμοποιούν, καθώς δημιουργούν πρότυπα συμπεριφοράς.
  • Να με κάνουν να νιώθω ασφάλεια στην εκπαιδευτική καθημερινότητά μου.
  • Να προγραμματίζουν με τέτοιο τρόπο τις γραπτές δοκιμασίες, ώστε να υπάρχει μια αρμονική κατανομή, καθώς ο σκοπός των δοκιμασιών αυτών δεν είναι η τιμωρία των μαθητών αλλά η επανάληψη, εμπέδωση και κατανόηση του μαθησιακού υλικού.

Τι θέλει η σχολική κοινότητα (ως σύνολο) :

Επικοινωνία – συνεργασία Σχολείου – οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο Σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Θεωρείται αυτονόητη η στενή συνεργασία και επικοινωνία των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς και τον/τη Διευθυντή/ρια του Σχολείου στην επίλυση ζητημάτων που τυχόν προκύψουν.

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων και το Σχολικό συμβούλιο που συγκροτούνται ανά έτος, συμβάλλουν στο  ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο το οποίο και την εκπαιδευτική διαδικασία υλοποιεί και την παιδεία «θεραπεύει».

Όλα τα παραπάνω «θέλω» και «πρέπει» θα αποτελούν ένα αόρατο και άρρηκτο συμβόλαιο μεταξύ εμένα του κάθε  μαθητή και της κάθε μαθήτριας και του σχολείου. Αρωγοί στην υλοποίηση του «συμβολαίου» οφείλουν να είναι το 15μελές συμβούλιο των  μαθητών, όπως επίσης ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου.

Κάθε απόκλιση – παρεκτροπή σε αυτά που εγώ έχω προτείνει και υποσχεθεί, θα αντιμετωπίζεται με εκείνα τα παιδαγωγικά μέτρα και ενέργειες που ορίζει ο νομοθέτης, ώστε η σχολική κοινότητα να μπορεί απερίσπαστα να υπηρετεί και υλοποιεί το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό της έργο.

Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του Σχολείου επικαιροποιείται κάθε νέα σχολική χρονιά σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τις οδηγίες του Υπ. Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Βασίλειος Παππάς – Δ/ντης

Οι εκπαιδευτικοί     

Οι γονείς/κηδεμόνες, (μέσω του Συλλόγου γονέων)  

Ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής του Δ. Μετεώρων

Οι μαθητές/τριες (μέσω του 15μελούς)