ΔΩΣΕ ΤΕΛΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ. EΧΕΙΣ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ.

ΣΤΑΜΑΤΑΜΕ ΜΑΖΙ ΤΟ BULLYING

Η ιστορία σου είναι μοναδική.

Είσαι μαθητής/τρια ή γονέας μαθητή που έχει βιώσει bullying;

ΚΑΝΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΑΝΑΦΟΡΑ:

ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΤΕΛΟΣ ΣΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ BULLYING ΚΑΙ ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ;

ΕΙΣΑΙ ΓΟΝΕΑΣ; ΜΑΘΕ ΓΙΑ ΤΟ BULLYING.

Μάθε τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός, ποιους επηρεάζει, ποιες είναι οι συνέπειες, ποια είναι τα σημάδια του και πώς να τα αναγνωρίζεις για να βοηθήσεις το παιδί σου.

  • O εκφοβισμός (bullying) είναι μια επιθετική συμπεριφορά, σωματική, λεκτική, ψυχολογική ή/και κοινωνική που εκδηλώνεται σκόπιμα, απρόκλητα και επαναλαμβανόμενα εντός και εκτός σχολείου, και στο διαδίκτυο (π.χ. στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Ασκείται συνήθως από κάποιον/α που βρίσκεται σε θέση ισχύος (π.χ. τον/την πιο δυνατό/ή σωματικά, τον/την πιο δημοφιλή, τον/τη πιο εύρωστο/η οικονομικά, κ.λπ.) και κατευθύνεται προς κάποιον/α που θεωρείται λιγότερο ισχυρός (αντιλαμβανόμενη ή πραγματική άνιση σχέση δύναμης-εξουσίας). Ο εκφοβισμός στο διαδίκτυο μπορεί να είναι εξίσου ή/και πιο σοβαρός, καθώς εκεί εξουδετερώνεται η ανισορροπία δύναμης αλλά η έκθεση του/της μαθητή/τριας που εκφοβίζεται γίνεται δημόσια, σε ελάχιστο χρόνο και είναι ανεξέλεγκτη.
  • Εκείνος/η που εκφοβίζει έχει σκοπό να προκαλέσει φόβο, ανησυχία, πόνο και φθορά σε εκείνον/η που στοχοποιεί, αντλώντας κάποιο όφελος από την πράξη του/της (ευχαρίστηση, κύρος, απόκτημα).
  • Ο/Η μαθητής/τρια που εκφοβίζεται αδυνατεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του/της.

Ο εκφοβισμός διαφοροποιείται από άλλες μορφές επιθετικών συμπεριφορών που είναι δυνατόν να εκδηλώνονται μεταξύ των μαθητών/τριών στο σχολικό περιβάλλον. H επιθετικότητα δεν έχει πάντα στόχο την τρομοκράτηση του/της αδυνάμου/μης, ενώ είναι δυνατόν να εξυπηρετεί την αυτοπροστασία από ενδεχόμενους κινδύνους. Επομένως, δεν αποτελούν εκφοβισμό μεμονωμένα περιστατικά και συγκρούσεις ή διενέξεις μεταξύ ίσων στο σχολείο, είτε δια ζώσης είτε διαδικτυακά.

ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ/ΤΡΙΑ; ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕ ΤΟ BULLYING.

Δέχεσαι bullying; Έχεις υπάρξει αυτόπτης μάρτυρας; Μάθε τι μπορείς να κάνεις για να το σταματήσεις.

  • Κανένας δεν έχει δικαίωμα να σε προσβάλει, να σε ταπεινώνει, να σε απειλεί, να σε κάνει να φοβάσαι, να σε υποχρεώνει να κάνεις πράγματα που δεν θέλεις, να σε χτυπάει ή γενικά να σε κάνει να υποφέρεις.
  • Να θυμάσαι ότι η ασφάλεια και η προστασία σου στο σχολείο είναι το πιο βασικό δικαίωμά σου.
  • Αν σε εκφοβίζουν στο σχολείο, μην νομίζεις ότι έκανες κάτι εσύ για να το προκαλέσεις. Δεν είναι δικό σου λάθος! Μην κατηγορείς τον εαυτό σου για αυτό που σου συμβαίνει.
  • Όταν σε εκφοβίζουν, προσπάθησε όσο μπορείς να μη δείξεις την αναστάτωση και το άγχος που νιώθεις. Σε εκφοβίζουν γιατί θέλουν να σε δουν να πληγώνεσαι και να φοβάσαι, έτσι ικανοποιούνται. Κράτα όσο μπορείς την ψυχραιμία σου και συμπεριφέρσου με αυτοπεποίθηση:
    α) Είτε λέγοντας σε εκείνους/ες που σε εκφοβίζουν ότι δεν σου αρέσει καθόλου αυτά που σου λένε ή σου κάνουν. Φύγε και ανάφερε το γεγονός αμέσως σε κάποιον/α εκπαιδευτικό.
    β) Είτε αγνοώντας εκείνον/η που εκφοβίζει, καθώς αυτός/ή θέλει να αντιδράσεις. Άμα δεν αντιδράσεις, μπορεί να πάψει να βρίσκει ενδιαφέρον και να σταματήσει.
    Σε κάθε περίπτωση, μην αντιδράσεις με βία και μην αντεπιτεθείς για να σταματήσεις τον εκφοβισμό. Αυτό μπορεί να χειροτερεύσει τη κατάσταση.
  • Εάν νιώθεις αναστάτωση και άγχος μην μένεις μόνος/η, φρόντισε να είσαι με συμμαθητές και συμμαθήτριες, οι οποίοι/ες σου συμπεριφέρονται καλά, τους/τις εμπιστεύεσαι και μπορούν να σε υποστηρίξουν.
  • Ο εκφοβισμός μπορεί να σε κάνει να νιώθεις στενοχώρια και ότι δεν αξίζεις. Αυτό, όμως, δεν είναι αλήθεια. Να είσαι περήφανος/η για τον εαυτό σου. Να σκέφτεσαι τα πράγματα που σε κάνουν μοναδικό/ή και ξεχωριστό/ή. Δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ίδιοι, όλοι είναι μεταξύ τους διαφορετικοί και όλοι αξίζουν να αντιμετωπίζονται με σεβασμό και καλοσύνη.
  • Μην ανέχεσαι να συνεχίζουν να σε εκφοβίζουν με την ελπίδα ότι θα σταματήσουν. Συνήθως, αυτή η κατάσταση μπορεί να χειροτερέψει.
  • Μίλα, μη φοβάσαι. Μην το κρατάς μυστικό. Μη συνεχίζεις να υποφέρεις στη σιωπή. Μην αφήνεις αυτό το πρόβλημα που αντιμετωπίζεις να συνεχιστεί.
  • Είναι σημαντικό να μιλήσεις αμέσως και να ζητήσεις βοήθεια από τους/τις ενήλικες που εμπιστεύεσαι: γονείς, εκπαιδευτικούς κ.ά. Μπορούν να σε υποστηρίξουν, να σε προστατεύσουν και να βοηθήσουν ώστε να σταματήσει ο εκφοβισμός.
  • Μπορείς, επίσης, να αναφέρεις ότι σε εκφοβίζουν και στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (stop-bullying.gov.gr/incident/) αναφοράς περιστατικού… Το μήνυμα σου θα παραληφθεί αμέσως από τους/τις υπεύθυνους/ες του σχολείου. Θα κάνουν ό,τι χρειάζεται για να αντιμετωπισθεί ο εκφοβισμός και να νιώθεις καλά και ασφαλής.

Η «ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ» ΚΑΙ Η «ΕΙΡΗΝΗ» ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Οι μαθητές και οι μαθήτριες από την Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου που συμμετέχουν στα προγράμματα: «Σχολική Διαμεσολάβηση» και «Επί γης ειρήνη», τα οποία υλοποιούνται φέτος στο Σχολείο μας, πραγματοποίησαν μια ωραία διήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στη Θεσσαλονίκη. Συνόδεψαν οι καθηγήτριες Μανάφα Μεταξούλα, Γκιάτα Βασιλική, Γκαντή Βασιλική και η Υποδιευθύντρια του Σχολείου, Νικολογιάννη Παρασκευή.

Την Τετάρτη 13 Μαρτίου  επισκεφτήκαμε το 3ο Γυμνάσιο Θέρμης που εφαρμόζει επίσης το πρόγραμμα της Σχολικής Διαμεσολάβησης και είχε επισκεφτεί πέρυσι το Σχολείο μας. Εκεί μας περίμεναν οι καθηγήτριες και οι μαθητές και μαθήτριες του 3ου Γυμνασίου αλλά και του Λυκείου Θέρμης. Μετά τη γνωριμία των παιδιών δημιουργήθηκαν μεικτές ομάδες, οι οποίες δούλεψαν πάνω σε σενάρια συγκρούσεων και πρότειναν τρόπους ήπιας και ειρηνικής επίλυσης των διαφορών. Ακολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση για το ρόλο και την αξία της Σχολικής Διαμεσολάβησης, ανταλλαγή καλών πρακτικών ανάμεσα στα σχολεία μας και η υπόσχεση για μελλοντική επαφή και συνεργασία. Η υπόλοιπη ημέρα περιελάμβανε γνωριμία με την όμορφη Θεσσαλονίκη, φαγητό και διασκέδαση.

Την Πέμπτη 14 Μαρτίου το πρόγραμμά μας είχε πρώτα την επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο, ένα από τα μεγαλύτερα Μουσεία της χώρας με μοναδικές συλλογές αρχαίων αντικειμένων από τη Μακεδονία. Προϊστορικά ευρήματα, ευρήματα της ιστορικής εποχές από τον 7ο αιώνα μέχρι την Ύστερη αρχαιότητα, εντυπωσιακά ψηφιδωτά, αγάλματα, επιτύμβιες στήλες, χρυσά κοσμήματα και χρυσά στεφάνια από Μακεδονικούς τάφους και πολλά άλλα.

Μετά το Μουσείο, πήγαμε στο ΝΟΗΣΙΣ, το Κέντρο διάδοσης επιστημών και μουσείο τεχνολογίας. Εκεί παρακολουθήσαμε στο Πλανητάριο μια διαδραστική ταινία για το Σύμπαν και οι μαθητές και οι  μαθήτριες συμμετείχαν με ενθουσιασμό. Μετά το φαγητό αναχωρήσαμε για την πόλη μας, με μια στάση στον όμορφο Πλαταμώνα. Ο απολογισμός της εκδρομής μας είναι θετικός, αφού μας χάρισε εμπειρίες, γνώσεις και χαρούμενες στιγμές, με κορυφαίες τη γνωριμία με τους μαθητές του σχολείου της Θέρμης και το ακόμα  μεγαλύτερο δέσιμο των μελών της ομάδας μας. 

ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ

Το «πείραμα του Ερατοσθένη» αποτελεί μια ιστορική μέθοδο για τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης, που πραγματοποιήθηκε από τον σπουδαίο μαθηματικό τον 3ο αι. π.Χ. Μια μέθοδος στην οποία ο Ερατοσθένης χρησιμοποίησε ως μόνα εργαλεία μια ράβδο, «βηματιστές» της εποχής για τη μέτρηση αποστάσεων, βασικές αρχές της τριγωνομετρίας και καθαρή σκέψη.

Για εκπαιδευτικούς λόγους, η μέθοδός του εφαρμόζεται έως και σήμερα από μαθητές, ώστε – χρησιμοποιώντας βασικά στοιχεία τριγωνομετρίας – να υπολογίζουν την περιφέρεια του πλανήτη μας. Οι ισημερίες και τα ηλιοστάσια αποτελούν ιδανικές ημερομηνίες για την πραγματοποίηση του ιστορικού πειράματος του Ερατοσθένη. Βλ.: http://magazine.noa.gr/archives/3058

Την Τετάρτη 20/4/2024, οι μαθητές και μαθήτριες της Β΄ τάξης του 1ου Γυμνασίου Καλαμπάκας  με χάρακες, γνώμονες και ορθοστάτες υπολόγισαν για ακόμη μια φορά την ακτίνα της γης πειραματικά, ακολουθώντας τα «βήματα» του Ερατοσθένη.

Προφανώς συνάντησαν δυσκολίες, όχι για τη φύση του πειράματος και τους υπολογισμούς, αλλά διότι δεν έχουν εξασκηθεί στο να υλοποιούν πειραματικές δραστηριότητες εκτός τάξης. Οι δεξιότητες που αναπτύσσουν με βάση το Ωρολόγιο Πρόγραμμα είναι ελλιπείς, αφού δεν υπάρχουν καθιερωμένες ώρες πειραματικής διδασκαλίας των μαθημάτων Φυσικών Επιστημών. Παρόλα αυτά ακόμη και έτσι τα παιδιά είδαν και πειραματίστηκαν σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πειράματα δια μέσου των αιώνων.

Οι εκπαιδευτικοί: Β. Παππάς, Λ. Λεβέντης, Μ. Ιακωβάκη, Π. Νικολογιάννη, Ελ. Οικονόμου, Χρ. Ανδρέου

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Μια πολύ ωραία εκπαιδευτική εκδρομή έγινε στις 15 και 16 Δεκεμβρίου 2023 από μία ομάδα μαθητών και μαθητριών που συμμετέχουν σε δύο προγράμματα που υλοποιούνται στο σχολείο μας. Πρόκειται για τα προγράμματα της Σχολικής Διαμεσολάβησης και για ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο «Και επί γης ειρήνη».

Η πρώτη επίσκεψη ήταν στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Σήμερα η εντυπωσιακά ανακαινισμένη Εθνική Πινακοθήκη περικλείει στις συλλογές της περισσότερα από 20.000 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής και άλλων μορφών τέχνης και αποτελεί το θησαυροφυλάκιο της νεότερης ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας, καλύπτοντας μια περίοδο από τα μεταβυζαντινά χρόνια ως τις μέρες μας. Διαθέτει επίσης μία αξιόλογη συλλογή δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής. Οι μαθητές και οι μαθήτριες περιηγήθηκαν στα τρία επίπεδα της Πινακοθήκης και παρατήρησαν με μεγάλη προσοχή και ενδιαφέρον τα εκθέματα. Στην Εθνική Πινακοθήκη εκτίθενται έργα των πιο γνωστών σύγχρονων Ελλήνων ζωγράφων – ανάμεσά τους ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος (πιο γνωστός ως El Greco), ο Νικόλαος Γύζης,  ο Θεόδωρος Βρυζάκης με τους εμβληματικούς του πίνακες για την Ελληνική Επανάσταση, ο Νίκος Εγγονόπουλος, ο Αλέκος Φασιανός και πολλοί ακόμα που παρουσιάζουν την πορεία της Ελλάδας στο χρόνο. 

Στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και την Εθνική Βιβλιοθήκη. Εκτός από τις ποικίλες δραστηριότητες που είχαν τη δυνατότητα να κάνουν τα παιδιά, εντυπωσιάστηκαν από την Εθνική Βιβλιοθήκη που στεγάζεται στο Ίδρυμα, με την ήρεμη ατμόσφαιρα και τη συγκέντρωση που εμπνέει ο χώρος της Βιβλιοθήκης.

Το βράδυ ήταν η σειρά του θεάτρου. Παρακολουθήσαμε την παράσταση «Στα όρια» του Κρις Κούπερ. Η παράσταση είναι συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου και της Unicef στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Κάνουμε θέατρο για την ειρήνη». Οι ήρωες είναι άνθρωποι που προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα σε έναν κόσμο που καταρρέει, φυγάδες της φρίκης ενός πολέμου και μιας σκληρής καθημερινότητας, άνθρωποι που οι καταστάσεις τους αναγκάζουν να ακροβατούν Στα όρια. Μια παράσταση που μας προβλημάτισε, μας συγκίνησε και μας ευαισθητοποίησε στο θέμα της συνύπαρξης με τον «Άλλο», τον ξένο, τον διαφορετικό.

Αν και ο καιρός δεν μας επέτρεψε να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμά μας με την περιήγηση στην Αρχαία Αγορά, όπως είχαμε προγραμματίσει για τη δεύτερη ημέρα, η εκδρομή μας ήταν γεμάτη από όμορφες εμπειρίες, γνώσεις και συγκινήσεις. Τα παιδιά έδειξαν ωριμότητα και σοβαρότητα, ενδιαφέρον και  πνεύμα ομαδικότητας.

Συνοδοί ήταν οι καθηγήτριες: Νικολογιάννη Παρασκευή, Γκαντή Βασιλική, Μανάφα Μεταξούλα, Γκιάτα Βασιλική.

ΤΟ 1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ «ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΤΑΙ» ΤΟ CERN

Την Τετάρτη 31-01-2024 στις 9.00 π.μ.  οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ γυμνασίου «επισκέφθηκαν» τις εγκαταστάσεις του CERN και το πείραμα ATLAS.

Μέσα από μια πραγματική ξενάγηση από Έλληνες επιστήμονες που συμμετέχουν στο πείραμα, κατέβηκαν σε βάθος 80 μέτρων  και εισήλθαν  στο τούνελ που βρίσκεται ο LHC (LARGE HANDRON COLLIDER). Έμαθαν για τους τρόπους σύγκρουσης των πρωτονίων που κινούνται με την ταχύτητα του φωτός σε απόσταση 27 Km, είδαν τροχιές θραυσμάτων σωματιδίων, κατάλαβαν πως φωτογραφίζονται οι τροχιές τους με τις τεράστιες «ψηφιακές» φωτογραφικές μηχανές καταγραφής των γεγονότων. Και όλα αυτά για να ανιχνεύσουμε και να καταλάβουμε τους τρόπους «γέννησης» του σύμπαντος , πριν 14,7 δισεκατομμύρια χρόνια περίπου.

Η εξ  αποστάσεως ξενάγηση τελείωσε με ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και παρατηρήσεις για το ρόλο που διαδραματίζει η βασικής έρευνα και τα τεχνολογικά της αποτελέσματα στη ζωή μας (διαδίκτυο, παγκόσμιος ιστός, ιατρικές εφαρμογές κά).

Ίσως κάποια στιγμή (αν υπάρξει κατάλληλος χορηγός), το σχολείο μας επισκεφθεί και δια ζώσης τη Γενεύη και το CERN.

Οι εκπαιδευτικοί:

Βασίλειος Παππάς (Φυσικός)

Λεωνίδας Λεβέντης (Πληροφορικής)

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΙΣΧΥΤΙΚΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 2023-24

Το πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας του σχολείου μας για τους μαθητές που δήλωσαν την επιθυμία να παρακολουθήσουν είναι το εξής:

Για να κατεβάσετε το pdf αρχείο του προγράμματος πατήστε ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΙΣΧΥΤΙΚΗΣ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ 10306

Πραγματοποιήθηκε σήμερα Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2023 στον χώρο του σχολείου μας, ενημέρωση από την Ψυχολόγο κ. Άννα Μαρία Σακελλαρίου στους μαθητές-τριες της τρίτης γυμνασίου με θέμα την  «ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ 10306»

Η Γραμμή 10306 λειτουργεί δωρεάν και ανώνυμα όλο το 24ωρο.

Απευθύνεται σε πολίτες κάθε φύλου και κάθε ηλικίας για οποιοδήποτε θέμα ψυχικής υγείας τους απασχολεί (π.χ. άγχος, οικογενειακά ζητήματα, πένθος, κρίση πανικού).

Σκοπός της είναι να παρέχει υποστήριξη, πληροφόρηση και καθοδήγηση, εφόσον χρειάζεται, ώστε να γίνουν οι υπηρεσίες ψυχικής υγείας προσβάσιμες σε όλους.

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την κυρία Σακελλαρίου για την αναλυτική και κατατοπιστική παρουσίαση, καθώς και τους μαθητές μας για το ενδιαφέρον και την προσοχή που έδωσαν στην παραπάνω εκδήλωση.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ & ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ

ΤΟΥ 1ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Γυμνασίου διοργανώνει απογευματινό την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου ώρα 17:00 στο εστιατόριο GREAT. Καλεσμένη θα είναι η ψυχολόγος του σχολείου μας, Τσάκα Ντριλόνα & η κοινωνική λειτουργός Βολιώτη Ευτυχία. Όποιος γονέας επιθυμεί μπορεί να φέρει διάφορα εδέσματα. Σας περιμένουμε όλους να παρευρεθείτε για να περάσουμε ένα όμορφο απόγευμα. Είσοδος 5€

Συμμετέχοντας και βοηθώντας το Σύλλογο, βοηθούμε τα παιδιά μας στο σχολείο.

Με τιμή το Δ.Σ.