Τμήμα Ένταξης

Στο 1ο Γυμνάσιο Καλαμπάκας λειτουργεί Τμήμα Ένταξης με όλες τις βασικές ειδικότητες καθηγητών.

 

Τι είναι το Τμήμα Ένταξης;

Το τμήμα ένταξης (Τ.Ε.) είναι μια δομή της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης που λειτουργεί μέσα στα τυπικά σχολεία γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Στόχος του Τ.Ε. είναι η εκπαιδευτική παρέμβαση με ατομικά ή ομαδικά εξατομικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης στους μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός του σχολικού ωραρίου. Ακολουθεί δύο διαφορετικούς τύπους προγραμμάτων:

α) Κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕΔΔΥ για τους μαθητές με ηπιότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, το οποίο για κάθε μαθητή δεν θα υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως. Στα Τ.Ε μπορούν να φοιτούν και μαθητές χωρίς γνωμάτευση από διαγνωστικό φορέα, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του σχολικού συμβούλου ΕΑΕ.

β) Εξειδικευμένο ομαδικό ή εξατομικευμένο πρόγραμμα διευρυμένου ωραρίου, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕΔΔΥ, για τους μαθητές με σοβαρότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες δεν καλύπτονται από αντίστοιχες με το είδος και το βαθμό αυτοτελείς σχολικές μονάδες. Το εξειδικευμένο πρόγραμμα μπορεί να είναι ανεξάρτητο από το κοινό, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών. Στις περιπτώσεις αυτές η συνδιδασκαλία γίνεται σύμφωνα με τις προτάσεις των διαγνωστικών υπηρεσιών.

 

Πως ιδρύεται -λειτουργεί ένα Τμήμα Ένταξης;

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ίδρυση και λειτουργία του Τ.Ε. είναι να υπάρχουν τρεις (3) μαθητές σε όλο το σχολείο και όχι ανά τάξη με γνωμάτευση.

 

Πως γίνεται η διδασκαλία στο τμήμα ένταξης;

Σύμφωνα με την τελευταία νομοθεσία νόμος υπ’ αριθ. 4368/2016 που συμπληρώνει τον νόμο υπ’ αριθ. 3968/2008

«Σκοπός των ΤΕ είναι η πλήρης ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον μέσα από ειδικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Ο εκπαιδευτικός του ΤΕ υποστηρίζει τους μαθητές εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών, καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται, εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους».

Έτσι λοιπόν στα πλαίσια της συνδιδασκαλίας χρησιμοποιούνται εναλλακτικοί τρόποι μάθησης και καθοδήγησης, μοντέρνες διδακτικές πρακτικές που βοηθάνε όχι μόνο τους μαθητές που υποστηρίζονται, αλλά και το τμήμα στο οποίο συμμετέχει, καθώς «αναβαθμίζεται» η συνολική τους εικόνα.

Συμπερασματικά, η ύπαρξη Τμήματος Ένταξης σε ένα Γυμνάσιο ή σε ένα Λύκειο, όπως και η υποστήριξη της ΕΔΕΑΥ αποτελεί επιπλέον «προσόν» για την σχολική μονάδα, καθώς ακόμη και οι μαθητές οι οποίοι μέσα στο γενικό τμήμα έχουν μειωμένη απόδοση, που συνήθως λόγω της χαμηλής αυτοεκτίμησης δεν συμμετέχουν στο μάθημα ή δημιουργούν «προβλήματα» στην παράδοση της ύλης, συμμετέχουν στην μαθησιακή διαδικασία με θετικά αποτελέσματα.