ONLINE CHALLENGES

Επιμέλεια άρθρου του καθηγητή Πληροφορικής του σχολείου μας, κ. Λεβέντη Λεωνίδα.

Επικίνδυνα διαδικτυακά «παιχνίδια» και online προκλήσεις που θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών μονοπωλούν συχνά πυκνά την επικαιρότητα και κατά συνέπεια και το ενδιαφέρον των παιδιών μας.

Εδώ και πολλά χρόνια, τα παιδιά και οι νέοι λαμβάνουν μέρος σε προκλήσεις. Φίλοι ή αντίπαλες ομάδες ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς για να δείξουν ότι δεν αποφεύγουν τον κίνδυνο ή είναι πολύ αδύναμοι ή φοβισμένοι να το κάνουν. Πριν από την άφιξη του διαδικτύου, η συμμετοχή σε τέτοιες προκλήσεις ήταν θέμα τιμής – εάν κάποιος είχε κληθεί να λάβει μέρος και είχε αρνηθεί, τότε αυτό θα προκαλούσε αρνητική εντύπωση στους συνομηλίκους και σίγουρα στην ομάδα ή στο άτομο που είχε προτείνει την πρόκληση. Οι διαδικτυακές προκλήσεις παρουσιάζουν μεγάλη δυναμική καθώς το κοινό τώρα είναι δυνητικά τεράστιο και όσοι παίρνουν μέρος σε αυτές κυνηγούν likes και σχόλια. Πλέον όχι μόνο δέχεται κανείς να συμμετάσχει σε μια πρόκληση, αλλά τη βιντεοσκοπεί και κοινοποιεί το βίντεο σε πλατφόρμες κοινωνικών μέσων. Γνωρίζουμε από την επιστημονική έρευνα ότι ο προ-μετωπικός φλοιός του εφηβικού εγκεφάλου δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως και έτσι οι νέοι δυσκολεύονται να εκτιμήσουν και να διαχειριστούν τον κίνδυνο ή να εξετάσουν ενδεχόμενες αρνητικές συνέπειες αυτού που πρόκειται να κάνουν. Προσελκύονται από τη συγκίνηση, τον κίνδυνο και τον ενθουσιασμό (που συχνά ενθαρρύνονται από τους συνομηλίκους τους) ή την ευκαιρία για μια στιγμή φήμης. Στα αγόρια, αυτό το κομμάτι του εγκεφάλου δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως μέχρι τα 25 έτη και στα κορίτσια μέχρι τα 20 έτη, πράγμα που σημαίνει ότι τους γοητεύουν κάποιες από αυτές τις προκλήσεις χωρίς να υπολογίσουν τα ενδεχόμενα αποτελέσματα και τις συνέπειες.

Επομένως θεώρησα απαραίτητη την ανάρτηση του συγκεκριμένου άρθρου, έτσι ώστε να ενημερωθούν μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί για τους τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου. Στην Ελλάδα υπάρχουν αυτή τη στιγμή δύο τάσεις. Η πρώτη που υποστηρίζει ότι θα πρέπει να γίνει ενημέρωση αλλά όχι αναφορά σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, γιατί έτσι θα εξάψει την περιέργεια των παιδιών και στην ουσία θα «διαφημίσει» ένα γεγονός που ίσως δεν το γνωρίζουν. Και η δεύτερη που θεωρεί ότι πρέπει να δοθούν λεπτομέρειες και να ονομαστούν οι «προκλήσεις», έτσι ώστε τα παιδιά να τις γνωρίζουν και να τις αποφύγουν. Η προσωπική μου θέση συμπλέει με την πρώτη, που είναι και η γραμμή του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου. Παρακάτω δίνονται αναλυτικά οδηγίες και συμβουλές για μαθητές, γονείς, κηδεμόνες και καθηγητές. Κάντε κλικ στην αντίστοιχη ενότητα που σας ενδιαφέρει:

Παιδιά και Έφηβοι: Τι πρέπει να κάνετε

Συμβουλές για γονείς – κηδεμόνες

Συμβουλές για εκπαιδευτικούς

Το BBC δημιούργησε ένα σύντομο βίντεο το οποίο αποδείχθηκε πολύ αποτελεσματικό όταν συζητάμε τις διαδικτυακές προκλήσεις με τα παιδιά και τους νέους καθώς και τους γονείς και τους δασκάλους. Το βίντεο δείχνει τι συνέβη όταν τρεις YouTubers, οι οποίοι συμμετείχαν σε επώδυνες προκλήσεις στο διαδίκτυο, ήρθαν αντιμέτωποι με μια μητέρα της οποίας το παιδί έχασε τη ζωή του εξαιτίας της συμμετοχής σε μία από αυτές τις προκλήσεις. Το βίντεο παρέχει μια ισχυρή και χρήσιμη ενημέρωση για τους πιθανούς κινδύνους, αλλά και τα κίνητρα μερικών από τους YouTubers που προωθούν τέτοιου είδους προκλήσεις. Μπορείτε να βάλετε Ελληνικούς υπότιτλους στο βίντεο.

Υπάρχουν λοιπόν διάφοροι λόγοι για τους οποίους οι διαδικτυακές προκλήσεις αποδεικνύονται τόσο ελκυστικές για τα παιδιά και τους νέους και ορισμένοι εξηγούνται λεπτομερέστερα στον παρακάτω οδηγό :

Οδηγός βέλτιστων πρακτικών

Παρουσίαση για τις προκλήσεις στο διαδίκτυο

ΠΗΓΕΣ :

saferinternet4kids.gr

cybersafety.cy

cyprustimes.com

ellinikahoaxes.gr